UPIS U PRVI RAZRED
1. korak
2. korak
U priloženom dokumentu pročitajte sve upute za upis u 1. razred školske godine 2024./2025
Često postavljena pitanja
Kako procjeniti je li dijete spremno za školu?
Djeca koja do 1. travnja tekuće godine pune 6 godina prema Zakonu o osnovnom školstvu te Pravilniku o upisu djece u školu, školski su obveznici. Procjenjuje se da je dijete upravo između 6. i 7. godine spremno za školu te da je sposobno pratiti zahtjeve u nastavi.
Svako dijete prolazi kroz proces ispitivanja psihofizičke spremnosti za polazak u školu. Moguće je da liječnik, psiholog, pedagog, logoped ili edukacijski rehabilitator procijene i potom u dogovoru s roditeljima daju preporuku za odgodom upisa u prvi razred.
Ako roditelj procjenjuje, moguće je podnijeti zahtjev za prijevremenim upisom u školu. Ured državne uprave, kojem se zahtjev upućuje, o tome obavještava školsko povjerenstvo i testiranjem se utvrđuje udovoljava li dijete uvjetima za prijevremeni upis u školu.
I kod redovitog i prijevremenog upisa testiranjem se provjerava djetetova tjelesna, kognitivna te socioemocionalna spremnost i zrelost za školu. Promatra se još fina motorika zbog savladavanja pisanja kao i gruba motorika, odnosno osnovne kretanja.
Tjelesnu spremnost djeteta ispituje liječnik rukovodeći se kriterijima visine, težine, vida, sluha i dr. Dijete treba zadovoljavati barem minimum standarda za visinu, težinu i tjelesne proporcije.
Socioemocionalna zrelost djeteta za školu
Socioemocionalna zrelost važna je za snalaženje u različitim društvenim okruženjima i teško se mjeri. Ne utvrđuje se testovima već se ocjenjuje prema tome kako dijete reagira.
Segmenti po kojima određujemo socioemocionalnu zrelost djeteta jesu:
– ostaje li dijete bez problema u vrtiću,
– odvaja li se od roditelja,
– kako surađuje s drugom djecom,
– kako reagira na neuspjeh,
– je li u stanju odgoditi kakvu svoju želju, potrebu,
– uspijeva li slijediti pravila,
– u kojem stupnju kontrolira svoje emocije te tolerira frustraciju.
Socioemocionalnu zrelost djeteta vrlo dobro će procijeniti odgajateljice u vrtiću, kojeg dijete pohađa te upravo razgovor s njima roditeljima može mnogo pomoći.
Provjera socioemocionalne zrelosti ima svoja ograničenja jere se dijete na psihološkom testiranju susreće s nepoznatom osobom, ulazi u novo okruženje pa može podbaciti zbog osjećaja nelagode. I obratno, moguće je da dijete odlično riješi test, da za to ima dovoljno pažnje, no da drugi dijelovi njegove osobnosti ostanu nevidljivi.
Stoga, treba biti svjestan da se tijekom tog jednog susreta na testiranju neki dijelovi djetetove (ne)zrelosti neće prepoznati. Tek kasnije se vidi je li dijete ustrajno u radu, želi li rješavati zadatke ili na prvu odustati i zaplakati, itd.